Bygge-genbrug til hus og have

Røde Kors - Bygge-genbrug til hus og have

Som den første afdeling i landet har vi åbnet en butik, hvor vi sælger brugte og donerede byggematerialer. Når der bygges og renoveres, er der ofte nogle ting til overs, både nye materialer og ting, som sagtens kan genbruges. Det gælder både når vi selv laver forbedringer hjemme i vores eget hus og i haven, og det gælder ved såvel små som store byggeprojekter. Ved at genbruge eller videresælge byggematerialer, støtter vi op om princippet om bæredygtighed samtidig med, at vi tjener penge til sociale og humanitære aktiviteter.

Vi har desuden planer om at etablere et værksted, så butikkens frivillige kan lave forskellige nye produkter af de brugte og donerede materialer (fx mindre produkter af træ og metal).

Hvad kan man købe?

I butikken sælges eksempelvis træ, døre, vinduer, fliser, søm, skruer, håndtag, sten, vvs-produkter, krukker og elementer - alt afhængigt af, hvad vi får ind i butikken. Vi har for nylig solgt et helt drivhus, og vi har også fået forskellige have-redskaber ind.

Butikken er stor, så vi fylder desuden op med brugte møbler, bøger og legetøj.

Aflevering af effekter

Man kan aflevere ting i butikkens åbningstid. Vi har desuden en kassevogn, så vi har mulighed for - efter aftale - at afhente materialer. Se kontaktoplysninger i boksen til højre.

Kunne du tænke dig at blive frivillig i vores nye butik?

For at vi kan udvide butikken, har vi brug for flere til at stå i butikken og til at hente, sortere og evt. reparere varerne. Vi vil også gerne etablere en café, så der altid er varm kaffe på kanden. OG vi er åbne for nye idéer!

Adresse: Samsøvej 16, Hinnerup

Se indslag om butikken på TV2 Østjylland, september 2019